Infrastructuur

Het wegennet in Warga is niet heel uitgebreid. Er is eigenlijk een hoofdweg die door het dorp loopt. Verder zijn er natuurlijk zijstraten, die de woonwijken ingaan, of die naar naburige dorpjes leiden. De hoofdweg loopt verder richting Leeuwarden aan de ene kant, en Wartens aan de andere kant. 

De wegen zoals deze nu liggen zijn de afgelopen honderd jaar eigenlijk niet veranderd. Er zijn wel enkele nieuwe wegen bij gekomen daar waar nieuwe huizen gebouwd zijn. De wegen die er liggen zijn goed onderhouden. 

Openbaar vervoer:

Tegenwoordig wordt het openbaar vervoer in Warga eo. geregeld door Conexxion. Die vanuit Leeuwarden elk uur een bus laat pendelen op en naar Wartens. Vanuit Leeuwarden doe je er met de bus vandaag de dag ongeveer 25 minuten over om in Warga te komen. Maar laten we eens terug gaan naar het begin van de vorige eeuw.

Voor 1920 was er nog vrijwel geen autoverkeer mogelijk. Mensen die vanuit Warga naar bijvoorbeeld Leeuwarden wilden reizen waren afhankelijk van een stoomboot, of een omnibus. In die tijd was Warga niet opgenomen in het spoorweg- en tramnet wat in Friesland was aangelegd. Wel waren de verbindingswegen flink verbeterd.  

 

De omnibus zoals deze reed tussen Warga & Leeuwarden in het begin van de 20e eeuw.

Pieter Wijtzes Talsma haakte handig in op de toename van het gebruik van fietsen vanaf 1900. Hij ging in de avonduren, en later zelfs full-time fietsbanden plakken. De handel hiervan ging zo goed dat hij al snel kon verhuizen naar een groter huis. In 1910 liet Pieter zich inschrijven bij de kamer van koophandel.

Binnen een jaar werd een Adler aangekocht die dienst kon gaan doen als taxi. Pieter kreeg het kenteken B-585. Elke provincie had namelijk een eigen letter, vandaar de B. Begin jaren 20 van de vorige eeuw werd een tweede taxi aangeschaft welke fors groter was dan de eerste taxi. 

Gedurende de eerste wereldoorlog werd de autobus ontwikkeld, om militairen snel te kunnen vervoeren. Na het einde van deze oorlog kwam het voertuig ook beschikbaar voor burgervervoer. Pieter besloot begin jaren 20 dan ook om op het onderstel van zijn 2e, grote taxi een bus te bouwen. Hierin konden 16 mensen tegelijk vervoerd worden. Hiermee werd gestart met WABO.

De WABO ging rijden op het traject Warga- Goutum- Leeuwarden. De vaste standplaats in Warga was bij de brug over de Wargastervaart. Elke dag om 8 uur in de ochtend vertrok de bus richting Leeuwarden.

De standplaats van de WABO aan het zuiderplein te Leeuwarden.

Om vanuit Leeuwarden om half negen weer aan de terugtocht te beginnen. Aangezien steeds meer mensen van deze bus gebruik wilden maken werd de dienstregeling steeds uitgebreider. Begon men met 2 keer op een dag heen en weer, na verloop van tijd was dit minstens 8 keer per dag. Toen de jaren 30 aanbraken ging het helaas een stuk slechter met de busdienst. De mensen hadden door de economische crisis van die tijd veel minder geld uit te geven, en pakten daarom vaker de fiets. Aan het eind van de jaren dertig werd er door de provincie ook nog eens ingegrepen, en ging de WABO op in de NTM. Later kwamen er meer overnamen tot stand tot er uiteindelijk nog maar enkele vervoersmaatschappijen overbleven. Waren er in de jaren 20 van de vorige eeuw minstens 120 busondernemingen alleen al in Friesland, nu zijn er in Friesland nog maar 3 overgebleven. De familie Talsma heeft altijd een passie gehouden voor auto's, zo heeft de zoon van Pieter later de Trabant ontwikkeld.

Vervoer over het water:

Zoals we ondertussen weten is Warga ontstaan door het stromen van de Wargastervaart, dit maakt het dorp ook uitstekend geschikt voor vervoer over het water. Warga heeft tegenwoordig ook een jachthaven, en zelfs een kleine werkplaats voor jachten. Vanuit Warga ben je via het water snel in Leeuwarden, en ga je richting het zuiden dan zit je al snel in Grou. Kortom Warga is niet alleen bereikbaar over de weg, maar ook over het water.